W Internecie znajdziesz sporo poradników jak przekonać swojego szefa do pracy zdalnej. Co jednak zrobić, jeśli przekonać musisz dopiero przyszłego szefa? Pracodawcę, z którym szansę na kontakt masz tylko w trakcie wyznaczonych przez niego spotkań rekrutacyjnych? W tym artykule postaram się pomóc, aby wymarzona praca nie wymknęła Ci się z rąk.

Wszystko, co przeczytasz w sieci na temat przekonywania swojego obecnego szefa do pracy zdalnej, zasadniczo pomoże Ci w tej sytuacji. Jeśli jednak dopiero szukasz pracy, wszystko to musisz zrobić lepiej, na 200%, rozwiać wszelkie wątpliwości. Pamiętaj, jesteś dopiero na etapie rekrutacji, Twoim pierwszym zadaniem jest przekonać do siebie potencjalnego pracodawcę w ogóle.

Kiedy się nie da i jak się tego dowiedzieć.

Od razu trzeba sobie powiedzieć, że w niektórych sytuacjach przekonanie pracodawcy do pracy zdalnej będzie niemożliwe. Mowa tu o rekrutacjach na stanowiska w dużych, w szczególności międzynarodowych, korporacjach. Twój potencjalny przełożony może nie mieć żadnego wpływu na system w pracy w firmie. Wszelkie zasady w tej sferze ustala wyłącznie centrala np w USA. W takiej sytuacji lepiej od razu odpuść sobie albo upatrzone stanowisko, albo pracę w systemie zdalnym. Aby wyjaśnić wątpliwości w tej kwestii zawsze, odrób zadanie domowe i przeprowadź gruntowny research w sieci. Dowiedz się, w miarę możliwości, czy firma w ogóle zatrudnia w systemie zdalnym. Jeśli tak, jakie warunki należy w tym celu spełnić. Może pomoże kontakt z obecnym pracownikiem firmy, nawiązany np na Linkedin?

Kiedy zacząć mówić o pracy zdalnej?

To jedno z najważniejszych pytań. Piszę ten poradnik, choć nigdy nie byłem w sytuacji, w której musiałbym kogoś szczególnie do pracy zdalnej przekonywać. W mojej branży praca w tym trybie zawsze jest opcją, nawet jeśli ogłoszenie nie mówi o tym wprost. A przynajmniej nigdy kwestia ta nie stanowiła szczególnego problemu w moich rozmowach z potencjalnymi pracodawcami. Jak więc to wyglądało u mnie i co w związku z tym mogę doradzić?

Informację o chęci podjęcia pracy w trybie zdalnym podawałem zawsze w pierwszym kontakcie z potencjalnym pracodawcą. Teoretycznie można się z tym wstrzymać, wykonać najpierw pierwsze zadania rekrutacyjne i zainteresować potencjalnego pracodawcę swoimi kompetencjami. Chęć pracy zdalnej zadeklarować zaś dopiero na etapie rozmowy osobistej lub online, kiedy już zyskasz aprobatę dla swoich umiejętności. Uważam, że to zła metoda. Takie zaskakiwanie przyszłego pracodawcy odczytane zostać może jako nieuczciwa zagrywka i nieliczenie się z czasem działu HR i potencjalnego przełożonego. Jest to więc wielce ryzykowne.

Jeśli pracodawca w ogłoszeniu podaje, że praca ma charakter stacjonarny lub w ogóle tego nie określa, uczciwie będzie zastrzec zdalny tryb pracy od razu w aplikacji. Należy jednak zrobić to w sposób bardzo staranny, tak, by nie tylko przekonać pracodawcę do idei pracy zdalnej, ale też, że Ty konkretnie dostarczysz firmie efektów lepszych niż konkurencja, pomimo zdalnego trybu pracy. 

Pamiętaj, jeśli zaproponujesz tryb pracy zdalnej firmie w której się jej zasadniczo lub w ogóle nie stosuje, napotkasz na naturalny opór i masę wątpliwości, które zrodzą się w głowie potencjalnego szefa, nawet jesli wprost ich nie wyrazi. Twoim zadaniem jest racjonalnie wyłożyć powody swojej prośby, wskazać sposób rozwiązania wiążących się z nią trudności i korzyści, które te trudności zrównoważą a nawet przerosną, przerosną. Postaraj się wszystkie poniższe argumenty podać już na etapie aplikacji, pracodawca zobaczy w Tobie wówczas osobę systematyczną i dojrzałą. Profesjonalistę, który szanuje jego czas. 

Wyjaśnij powody chęci do pracy zdalnej

Znasz swoje powody najlepiej. Być może jest to konieczność opieki nad dzieckiem lub osobą starszą. Może to być oczywiście niepełnosprawność, która utrudnia Ci przemieszczanie. Wreszcie, może właśnie czytasz ogłoszenie swoich marzeń, szansę na zawodowy rozwój lub coś, co idealnie pasuje do Twoich kompetencji – a relokacja, z różnych powodów nie wchodzi w rachubę.

Niezależnie, jakie to powody, opisz je przekonująco. Zwróć uwagę, że fakt Twojego ubiegania się o posadę w trybie pracy zdalnej świadczy o Twojej motywacji i entuzjazmie – nie szukasz jakiejś pracy w okolicy. Wyrażasz determinację, żeby pracować akurat dla tej firmy, akurat na tym stanowisku, pomimo obiektywnych przeszkód do pracy w biurze. To może być Twoja zaleta. Umotywuj więc przekonująco, dlaczego chcesz związać swoją karierę akurat z tym pracodawcą.

Opisz szczegółowo swoją metodykę pracy zdalnej 

Potencjalny pracodawca z pewnością będzie miał wątpliwości, czy Twoja praca będzie wydajna. Rozwiej je, prezentując swoją metodykę pracy zdalnej. Jeśli masz już doświadczenie w tym trybie pracy, powinno być to dla Ciebie stosunkowo proste. Opisz, jak pracujesz zdalnie w sposób szczegółowy, uporządkowany. Niech potencjalny szef zobaczy w Tobie osobę systematyczną. 

Pamiętaj, wszyscy kochają liczby. Liczby są bezpieczne, łatwo się do nich odnieść, budować na nich porównania. Pomyśl, jak swoją wydajność możesz opisać w liczbach. Ilość projektów ukończonych w ciągu miesiąca? Średnia ilość godzin pracy w tygodniu?

Jeśli nie masz jeszcze doświadczenia w pracy zdalnej, przeczytaj nasz poradnik jak zorganizować zdalne stanowisko pracy, pomoże Ci też zapewne lektura naszych 6 zasad pracy zdalnej i pomocnych w niej narzędzi. Następnie opisz pracodawcy szczegółowo:

  •  Jak wyglądać będzie Twoje stanowisko pracy
  • W jakich godzinach będziesz pracować. Pamiętaj, żeby w miarę możliwości dostosować do godzin pracy firmy.
  • Opisz, jak wyobrażasz sobie dzień pracy, porządek wykonywanych obowiązków.
  • Wskaż kanały komunikacji i sposoby weryfikacji efektów oraz czasu pracy. Szerzej o tym w ostatnim punkcie.

Wskaż na korzyści pracodawcy

Praca zdalna ma swoje niezaprzeczalne korzyści dla pracodawcy. Jeśli masz możliwość pracy na własnym sprzęcie i osobiście Ci to nie przeszkadza, wskaż na redukcję kosztów organizacji stanowiska pracy. Oszczędność kosztów przestrzeni biurowej również przekłada się prawdopodobnie na wartą uwagi kwotę. Nie będziesz też korzystać z róznych firmowych udogodnień, jak kawa czy np lunche. To już raczej drobne, ale grosz do grosza na koniec kwartału wszystko łączy się całkiem sporą sumę kosztów funkcjonowanie biura w przeliczeniu na pracownika. Ty tych kosztów nie generujesz. Wyłącznie zyski.

Podnieś argument, że najwydajniej pracujesz w skupieniu o które trudno w pełnym współpracowników biurze. Podkreśl swoja orientację na wyniki.

Zaproponuj rozwiązania w pracy zdalnej

Nadzór i kontrola to kwestie o które pracodawca martwić się będzie najbardziej w pracy zdalnej. Wykaż, że tryb ten wcale nie oznacza utraty kontroli. Przejmij inicjatywę i wskaż narzędzia i rozwiązania które posłużą pracodawcy i Tobie w codziennej współpracy. Jeśli czytałaś lub czytałeś zasugerowane wyżej artykuły to wiesz już, jakie narzędzia służą do komunikacji firmowej. Większość z nich ma swój plan darmowy, poza tym jest bardzo prawdopodobne, że już u pracodawcy funkcjonują. Jeśli praca w wybranej przez Ciebie firmie wiąże się z używaniem dedykowanych narzędzi, wskaż na możliwość monitorowania Twoich czasów logowania i aktywności. 

Aby rozwiać wszelkie wątpliwości, zaproponuj zapisy w umowie o pracę, w któych zobowiążesz się do określonych warunków jej wykonywania, jasno sprecyzowanych kanałów komunikacji i weryfikacji efektów swojej pracy.

Jeśli sumiennie odniesiesz się do opisanych w tym artykule kwestii z pewnością zaprezentujesz się pracodawcy jako osoba dobrze zorganizowana i podejmująca przemyślane działania. Determinacja i wysiłek, który włożysz w szczegółowe przedstawienie swojej oferty może pozytywnie wyróżnić Cię na tle pozostałych kandydatów.